Kuluttajien lähiruoan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat arvot, asenteet ja mieltymykset. Näiden arvojen ymmärtäminen ja hyödyntäminen lähiruokayrityksen markkinoinnissa, tarinan kerronnassa sekä asiakkaiden kohtaamisessa on keskeisellä sijalla. Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä -KulTa -hanke teki kesällä 2020 kuluttajakyselyn lähiruoan käytöstä eteläsuomalaisille kuluttajille. Keskeisimmät havainnot on koottu helppo- ja monikäyttöisiin infograafeihin, joita voivat kaikki asiasta kiinnostuneet toimijat hyödyntää lähiruokaan liittyvässä viestinnässään ja toiminnan kehittämisessä.
Mitä paremmin alueen lähiruokayritykset tunnistavat asiakkaiden arvoja ja toiveita, sitä paremmat mahdollisuudet niillä on menestyä erilaisissa kuluttajille kohdennetuissa suoramyyntikanavissa. Lisääntyvät asiakassuhteet ja myyntivolyymit mahdollistavat puolestaan alueen lähiruokayritysten kasvua.
Lisätietoja tuloksista voi tiedustella Johanna Mattila, johanna.mattila@utu.fi, 040 565 8121 Turun yliopiston Brahea-keskus.